Lehet, hogy vége a lebegési problémáknak?

Lehet, hogy vége a lebegési problémáknak?

Talán ez lesz a BC-k jövője!

Egy olyan tank ami önmagában képes a búvárok lebegését biztosítani, így nincs szükség se jacket-re se pedig wingre.

Avelo rendszer

avelo-buvar-bc-jovo-lebeges-02

Idén mutatták be ezt a különleges palackot és egyben lebegtető rendszert a DEMA show-n.

Az Avelo rendszer ugyanolyan elven működik, mint egy tengeralattjáró.
Amikor merülnek, akkor az irányító vizet pumpál a ballaszttartályba, ami csökkenti a tengeralattjáró felhajtóerejét. Amikor pedig emelkedni szeretne, akkor vizet enged ki azaz sűrített levegővel kinyomja a vizet a tartályokból. Az ilyen szabályozás előnye, hogy a tengeralattjáró felhajtóereje rendkívül stabil. Tehát a mélység változtatáskor is megtartja ugyanazt a felhajtóerőt, tehát nem befolyásolja a mélység változásából adódó külső nyomás különbség.

Ez éles ellentétben áll a ballonos kialakításra épülő felhajtóerő-rendszerrel (amilyen pl a BCD). Ilyen esetben a BC nagyon érzékeny a környezeti nyomásra. Amikor a búvár enyhén emelkedik, a BC-ben a gáz kitágul, és a felhajtóerő megnő. Ezáltal a búvár emelkedni kezd. Ha nem engedi ki a levegőt a BC-ből, akkor ez továbbtágul és gyorsan kontrollálatlan emelkedéshez vezet.

Ugyanez a folyamat igaz a süllyedésre is (csak fordítva).
Az eredmény az, hogy a búvárnak az egész merülés alatt résen kell lennie. Más szóval, ilyen esetben amikor egy BC-re támaszkodunk a semleges felhajtóerő elég instabil.

Tehát a mai búvárvilágban a mélységváltozás egyenlő a felhajtóerő változásával.

Az Avelo System egy felvehető, kicsi és könnyű “tengeralattjáró” avagy egy palackba épített ballaszttartály.

Az Avelo leírása szerint, az Avelo segítségével a mélységváltozás nem egyenlő a felhajtóerő változásával.

A palack tartalmazza a búvár által belélegzett gázt egy rugalmas belső részben a “palack” fala és a rugalmas rész közötti terület lesz majd a vízkamra, ami a lebegést hivatik szolgálni.

Hogyan működik?

Amikor a búvár az Avelo System rendszerrel vízbe megy, akkor lebeg, mert a felszerelése felhajtóerővel rendelkezik.

hydrotank-mukodes-kozben-buvar

Amikor készen állnak az elmerülésre a búvárok akkor 30-60 másodpercre bekapcsolják a szivattyút. Ahogy a Hydrotank vízkamrája megtelik, úgy csökken a felhajtóereje, amíg el nem éri a semleges felhajtóerőt. Ekkor a búvár kikapcsolja a szivattyút.

hydrotank-mukodes-kozben-buvar

Ezután leúsznak. A semleges felhajtóerő akkor is stabil marad, ha mélyre merülnek vagy vastag búvárruhában vannak. Ez egy olyan érzés, ami a mai búvárkodásban nem létezik. A felhajtóerő finomhangolásához pedig a búvárok a légzésüket használják. (ez nem igazán új dolog a nyílt rendszereknél)

Ezzel a tökéletes felhajtóerővel a búvárok minden irányban szabadon mozoghatnak. Ha abbahagyják az úszást, akkor nem emelkednek illetve süllyednek tovább.

Viszont ahogy a gáz fogy, a Hydrotank könnyebbé válik, így a búvárnak több vizet kell pumpálnia a tartályba, ezzel kiegyensúlyozván az elvesztett gáz súlyát. Így tehát egy búvár egy merülés során általában 2-3 alkalommal használja a szivattyút, minden alkalommal 20-30 másodpercig.

A merülés végén, a víz felszínre úszás után a búvár kinyitja az “öblítőszelepet”, hogy az összes vizet eltávolítsa a Hydrotankból. Így biztosítva a pozitív lebegőképeséget.

hydrotank-mukodes-kozben-buvar

Úgy tűnik számomra, hogy habár sok előnye van a rendszernek, többek között a könnyebb súly és a könnyebb kezelhetőség, mégis a használata külön tanfolyamhoz van/lesz kötve (mint a CCR rendszereknél).
Igazából azt az ős búváridőt juttatja eszembe, amikor a búvárok még kiegyenlítő térfogat nélkül merültek, csak tüdőből és “kiúszva” a dolgokat… Bár minden bizonnyal így egy kicsit könnyebb lesz lebegni a víztérben, de az emelkedéshez és a süllyedéshez is úsznunk kell.

Továbbá érdekelne, hogy milyen módon fogják vizsgáztatni ezeket a palackokat, hiszen tudjuk hogy a búvárpalackokat komoly nyomástesztnek szokták alávetni, és talán nem véletlen, hogy nem hasonlít a palack egy rugalmas ballonra. Habár az Avelo leírása szerint 300bár nyomású gázt is lehet tölteni az ő Hydrotankjukba.

Amíg ezek a palackok nem lesznek ott minden bázison és hajón, addig nem fogunk gyakran találkozni ilyen búvárokkal a világban, és javaslom addig ne dobjuk ki a jól bevált jacketünket és Wingünket. 😀

Most az egyedüli hely ahol ezt ki lehet próbálni és ahol tanfolyamot is lehet vele végezni az MAUI. Így aki oda készül az ne hagyja ki! 😉

Ha komolyabban érdekel ez a felszerelés akkor íme egy webinárium:

Neked mi a vélemyényed erről a rendszerről? Írd meg nekünk!

(A cikk a diveavelo.com alapján készült.)

Ezt már olvastad?

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

4 válasz

  1. Köszi az infót, érdekes és kézenfekvő megoldás.

    Ugyanakkor legalább három dolog rögtön eszembe is jutott, a fentieken kívül:

    -kevesebb légzőgázt tudok magammal vinni azonos méretű és azonos nyomáson működő palackban

    -nagyobb a meghibásodás esélye

    -vélhetően sokkal jobban terheli a környezetet az életciklusa alatt, mint egy sima palack+BCD (a gyártása, az akku töltögetése amíg használatban van, majd a selejtezéskor is)

    Amúgy kipróbálnám. 🙂

    1. Remek meglátások, köszi!
      A gáz része azért érdekes mert ugye az összenyomható és ha bepumpál mellé vizet (kiváncsi vagyok mekkora nyomás milyen erős víz szivattyú kell hozzá hogy 300bar (de akár 200bar) nyomású levegőt össze tudjon nyomni). A BC-ben ugye a külső nyomásnak megfelelő a gáz nyomása, de a palackban ez nem igaz. Hmmm… 🙂
      DE a többiben nagyon is egyet értek…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Keresés a blogban

Következő búvártanfolyamok

Következő búvártúráink

Kövess minket a közösségi médiában

Termékkategóriák

Instagram Live

Legutóbbi bejegyzések

Címkék